Aktuális : Fordítva a lovon... a költségvetés. 9. rész |
Fordítva a lovon... a költségvetés. 9. rész
Soós Gábor 2011.02.16. 13:12
A képviselő-testület elfogadta az önkormányzat 2011 évre szóló költségvetését. Tulajdonképpen ennyi a hír. Ezzel kapcsolatban azonban van egy-két dolog, ami megérdemli, hogy foglalkozzunk vele.
Kezdjük az elején.
Az önkormányzati költségvetés elkészítése a jegyző által elkészített, a következő évre vonatkozó (bevételeket és kiadásokat áttekintő) költségvetési koncepció összeállításával kezdődik. A költségvetési koncepciót a helyben képződő bevételeket, valamint az ismert kötelezettségeket figyelembe véve kell összeállítani. A költségvetési koncepció elkészítése előtt a jegyző áttekinti az önkormányzati költségvetési szervek következő költségvetési évre vonatozó feladatait, az önkormányzat bevételi forrásait. Ennek alapján kialakítja a költségvetés koncepcióját, amelyet a polgármester a képviselő-testület elé terjeszt.
A polgármester a helyi önkormányzatnál működő bizottságok véleményét a szervezeti és működési szabályzatban foglaltak szerint kikéri, a koncepciótervezetről alkotott véleményével együtt a koncepcióhoz csatolja. Ahol pénzügyi bizottság működik, annak az egész koncepcióról véleményt kell alkotnia. A bizottságok véleményével együtt a koncepciót a képviselő-testület megtárgyalja, és határozatot hoz a költségvetés-készítés további munkálatairól.
A képviselő-testület 2010. 11. 18-án tárgyalta a koncepciót. Egy hozzászólás, amely rávilágít a polgármester munkastílusára:
Fábián Józsefné óvodavezető: Eddig az volt a gyakorlat, hogy a Pénzügyi Bizottság ülésére meghívták az intézményvezetőket. A mínusz 10%-os csökkentést soknak tartjuk, a közalkalmazotti bértábla alsó szintjén működünk.
Tehát minden különösebb vizsgálat, vagy elemzés nélkül megszületett a forradalmian új koncepció.
Ime:
185/2010. (XI. 18.) Képviselő-testületi határozat
Sződliget Község Képviselő-testülete az önkormányzat és intézményei 2011. évi költségvetési koncepciójáról az alábbiak szerint dönt:
- Az intézmények a 2010. évi költségvetésük sarokszámának 10 %-kal csökkentett összegével tervezhetnek a 2011. évi költségvetésben. Kivétel a Védőnői Szolgálat, ahol a 2011. évi finanszírozási szerződés szerint.
- A képviselő-testület a Gondozási Központnál a szakirányú továbbképzést, a vezető besorolásának más kategóriába sorolását, valamint intézményvezető helyettes kinevezését nem engedélyezi.
- A képviselő-testület a Gárdonyi Géza Általános Iskolánál és a Gondozási Központnál átfogó vizsgálatot, átvilágítást rendel el.
Határidő: azonnal
Felelős: polgármester
Nem kell itt totyorogni, meg aggodalmaskodni. Liberálisék megtalálták a megoldást, mindent csökkentünk 10%-kal, és készen is vagyunk. Végül is volt kitől tanulni. A példakép csak a Lajos lehetett. Mármint a Bokros. Igen, igen az MSZMP, MSZP, MDF Bokros Lajos. Most, hogy így egyenesbe is került a koncepció, egy hatalmas tehertől megszabadulva lehetett hozzáfogni a konkrét költségvetés megtervezéséhez.
A költségvetési rendelet tervezetét a Kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelvek és az önkormányzati pénzügyi szabályozás előzetes elgondolásainak figyelembevételével kell összeállítani.
A jegyző a költségvetési rendelettervezetet a költségvetési szervek vezetőivel egyezteti, s ennek eredményét írásban rögzíti. A polgármester a képviselő-testület elé terjeszti a bizottságok által megtárgyalt, a pénzügyi bizottság által véleményezett, valamint a törvény szerint szükséges könyvvizsgálói írásos jelentését is csatoltan tartalmazó rendelettervezetet. A képviselő-testület ennek alapján megalkotja a költségvetési önkormányzati rendeletet.
Sződliget község képviselő-testülete 2011. február 11-én tárgyalta a költségvetési rendeletet. A megválasztott hét képviselő (hat képviselő+egy polgármester) közül négy fő tisztelte meg a testület ülését.
Hozzászólás, vita, kérdés nélkül sikerült elfogadni azt a korszakalkotó művet, melynek végrehajtása, illetve teljesülése erősen kétséges. Olyan költségvetés készült, amely torz, és hamis. A bevételeket felül, a kiadásokat alul tervezték. Régi balliberális trükk. Szemfényvesztésnek kitűnő, gazdálkodásra azonban alkalmatlan.
Nézzük konkrétan.
A helyi adók tervezett bevétele 10 és fél millió forinttal több a 2010-es évre tervezetthez képest. Pontosabban iparűzési adón 3 millió forinttal, gépjármű adón 7 és fél millió forinttal határoztak meg többet, mint az előző évben.
A közterület használat, a terembérlet is egy-egy millióval túl lett tervezve a 2010-es évhez képest. Már csak hab a tortán az erdészeti fakitermelésből tervezett öt millió forintos bevétel, hiszen a tervezett letermelés helyszínén jó ha 50 m3 fa van, ami nem több mint 500 ezer forint.
Összességében megállapítható, hogy a 2011. évi működési és sajátos bevételek több mint 11 millió forinttal többel lettek tervezve a 2010 évihez képest.
A kiadási oldalon a nagy handabandából az lett, hogy az általános iskolától vontak el 3 és fél millió forintot, megszüntették a méhnyakrák elleni védőoltást, megtakarítva ezzel másfél millió forintot, valamint a községgazdálkodásról vontak el két és fél millió forintot.
A képviselő-testület komolyan foglalkozik az általános iskola felső tagozatának megszüntetésével, illetve fenntartásának „kiszervezésével”. Ezt bizonyítja az a polgármesteri előterjesztés is, amely a költségvetési koncepcióhoz készült. Ebből idézek:
Tervezett intézkedések 2011. évre
- Keresni kell a költségvetési bevételek növelésének lehetõségeit, már most vizsgálandó a 2012. évtõl esetleges helyi adó módosítás.
- Az önkormányzat által, intézményein keresztül ellátott feladatok felmérése és besorolása, a kötelezõ és nem kötelezõ feladatellátás elkülönítése, elõbbi módjának vizsgálata.
- A feladatellátás és az intézményi rendszer költségvetési lehetõségekhez történõ igazítása.
- Az önkormányzati feladatellátás átadásának lehetõségének vizsgálata egyházak, alapítványok, gazdasági társaságok és egyéb civil szervezõdéseknek.
- Folyamatban lévõ beruházások, felújítások felülvizsgálata, már meglévõ döntések visszavonása, újrasorolása.
Mindenfajta bűvészkedés, és trükk ellenére még így is maradt 11 millió forint működési, és 3 millió forint felhalmozási hiány. A valóság azonban ennél sokkal drámaibb, hiszen ahogyan már említettem – a jól bevált balliberális trükk alkalmazásával – a bevételeket alul, a kiadásokat felül tervezték.
Véleményem szerint a 2011 évre, az elfogadotthoz képest, a költségvetési bevétel reálisan 23 millióval lehet kevesebb, és a kiadások változatlanul hagyása mellett is a működési hiány máris 34 millió forintot mutat. Ehhez hozzáadhatjuk az általános iskolától elvont 3 és fél millió forint dologi kiadásokból elvont összeget – hiszen az iskolának szerintem működnie kell – máris közelítünk a 40 milliós működési(!) hiányhoz.
Ebből is látszik a helyi vörös hatalom szándéka, - mely tökéletesen fedi a szocialista kormányok eddigi nemzet romboló politikáját – iskolák, intézmények bezárása, megszüntetése, a közvagyon működtetésének, tulajdonának átjátszása. Mondjuk mindjárt a Duna-part, a faházas kemping a Házmester Kft-nek. Ne feledjük az említett társaság tulajdonosi köre juttatta hatalomra a jelenlegi képviselő-testületet.
Mindezt persze úgy, hogy folyamatosan hivatkoznak arra a rettenetes gazdasági válságra, amit tulajdonképpen ők okoztak, ők okoznak, és amelyre hivatkozással bevezethetik a további megszigorításokat, elvonásokat. Ezek az elvonások érdekes módon mindig csak az egyszerűen, a bérből, és fizetésből élők – immáron egyre csökkenő – rétegét érinti.
Talán az sem véletlen, hogy éppen a gát építés, és a focipálya körül folyik a legnagyobb ködösítés, és olyan kommunikációs trükkök bevetése, – természetesen mindez közpénzből – melynek egyetlen célja az akadékoskodók félreállítása, megfélemlítés.
Szebb Jövőt!
Soós Gábor
2133 Sződliget, Vörösmarty utca 31.
|